
Porównanie głowic gimbalowych - modele, specyfikacja, ceny
Głowica gimbalowa to głowica do statywu w zdecydowanej większości z gwintem 3/8 czyli w najbardziej standardowej kombinacji montowania głowic na statywie. Równoważy aparat z obiektywem i umożliwia płynne ruchy, niezależnie od tego, czy robisz zdjęcia w formacie poziomym, czy portretowym. Głowica gimbalowa doskonale nadaje się do użytku z ciężkimi kombinacjami aparatu i obiektywu, dlatego też jest popularna wśród fotografów sportowych i przyrodniczych. Płynne ruchy gimbala pozwalają użytkownikom szybko i łatwo śledzić akcję.
Czy głowica gimbalowa to to samo, co gimbal (stabilizator)?
Oczywiście, że nie! Głowica gimbalowa jest zwykle używana do robienia zdjęć - zwykle przez fotografów fotografujących. Gimbal (stabilizator), taki jak Zhiyun Crane 3S, DJI Ronin SC lub Zhiyun Weebill S, jest używany do wideo - i to nawet najczęściej w przypadku kiedy kamerzysta chce się dynamicznie poruszać z kamerą. Element gimbala (kołyska) na której stoi kamera, aparat lub luneta - jest w dużej mierze taki sam w obu, ale stabilizator gimbalowy ma silniki elektryczne i jest przeznaczony do wykorzystania filmów z ręki.
Głowica gimbalowa czy głowica kulowa?
Czy do fotografii trzeba używać głowicy gimbalowej lub głowicy kulowej? Wielu fotografów zadaje sobie to pytanie. Odpowiedź naprawdę sprowadza się do tego, czy fotografujesz przyrodę, czy sport oraz w jaki sposób . Głowicę gimbalową moża przesuwać i przechylać, utrzymując aparat na poziomie. Jej ruchy są bardziej płynne, a zarazem dynamiczne. Z drugiej strony, jest dużo cięższa i ma większe gabaryty w porównaniu z choćby głowicą wideo. Nie nadaje się przez to do krajobrazów, makrofotografii i innych gatunków fotografii. Ale jeśli lubisz fotografować ptaki w locie lub wydarzenia sportowe to jest ona idealna! Głowica kulowa jest niezwykle wszechstronna. Możesz wykorzystać ją do zdjęć krajobrazowych, portretów a nawet zdjęć w ruchu. Ale jeśli spróbujesz uzyskać bardziej dynamiczne zdjęcia, utrzymanie aparatu na poziomie podczas przesuwania się jest wyzwaniem.
Jaką wybrać głowicę gimbalową?
Najlepsze głowice gimbalowe do statywów to takie, które zagwarantują nie tylko bardzo dobry udźwig i płynność ruchów, ale też kompaktowość i niską wagę. Poco nam więc udźwig 20 - 30 kilogramowy skoro aparaty nie przekraczają zwykle 10 kg? Dla przykładu Nikkor 600 F4 FL waży ok. 3,2 kg z aparatem Nikon D6 (+ 1,45 kg) mamy razem ok. 5 kg.
Z jednej strony firmy prześcigają się w osiągach, które tak naprawdę nie są istotne, a idealnym dowodem jest choćby fakt że współczesne obiektywy tele są dużo lżejsze od swoich poprzedników (poprzedni model 600 mm f/4D ED-IF AF-S II NIKKOR ważył aż 5,9 kg!) Z drugiej strony osiągi głowic zawsze są zawyżone i lepiej wziąć pod uwagę margines błędu ok 20-25%. Udźwig w granicach 10-15 kg to już standard i tutaj producenci wyczerpali pole do popisu. Znacznie ważniejsza jest płynność ruchów głowicy z 5 kilogramowym bagażem na karku oraz oczywiście waga.
Poniżej przedstawiliśmy najbardziej popularne głowice wykorzystywane przez profesjonalnych fotografów.
Benro GH2
Głowica gimbalowa Benro GH2 jest dość popularną opcją przy wyborze głowic gimbalowych i nie bez powodu. GH2 może pomieścić obiektywy nawet do 500mm, 600mm i bez wysiłku obraca je wokół środka ciężkości. Jeśli fotografujesz sport lub dziką przyrodę, jego manewrowość jest jednym z atutów. Niestety głowica ma tendencje do zacinania się, przez co traci na płynności. Jednakże wystarczy wyregulować pokrętło i wszystko wraca do normy.
GH2 jest kompatybilny z międzynarodowymi płytami QR, takimi jak Arca Swiss oraz jest wyposażony we własną płytkę QR i funkcję blokady bezpieczeństwa.
Mimo że do tanich nie należy, to trzeba przyznać, że Benro GH2 jest wytrzymała, i oferuje siedmioletnią gwarancję. Oprócz wersji aluminiowej, jest też wersja GH2C, ale różnica wynosi zaledwie 100 g. i jest praktycznie nieodczuwalna. Niemniej jednak, za dodatkowe 500 zł możesz kupić lżejszą wersję z włókna węglowego.
Gitzo GHFG1
Idealny dla fotografów dzikiej przyrody, Gitzo wykorzystuje technologię wkładu płynnego w głowicy gimbalowej gitzo GHFG1, która została zaprojektowana tak, aby pochłaniać wibracje i zapewniać płynne ruchy, nawet w przypadku większych obiektywów.
Głowica gimbalowa Gitzo wykorzystuje również to, co nazywa Whip-Pan, czyli system kontroli płynności dla szybkich ruchów. Zwykle spotykany w głowicach wideo, Whip-Pan wyklucza płynność, umożliwiając swobodny ruch. Następnie przywraca rotację płynu, gdy spada prędkość. Tutaj głowica pod tym względem wyróżnia się od pozostałych.
Inne funkcje obejmują wbudowaną podstawę i płytkę szybkiego zwalniania kompatybilną z Arca-Swiss z gumowymi uchwytami. Dodatkowym atutem jest rączka, która bardziej przydaje się podczas korzystania z lunet obserwacyjnych. Jest również wykonana z lekkiego i wytrzymałego stopu magnezu, choć w tej cenie oczekiwalibyśmy wersji z włókna węglowego.
Głowica Sirui PH-20
Jako jedna z nielicznych, została wykonana z włókna węglowego, co sprawia że jest niekwestionowanym liderem wśród głowic gimbalowych jeżeli weźmiemy pod uwagę wagę i udźwig.
Głowica SIRUI PH-20 jest zapakowana w torbę transportową z wyściełanym wnętrzem i oddzielnymi przegrodami na wszystkie komponenty. W zestawie znajduje się płytka obiektywu 120mm (kompatybilna z Arca Swiss), a także dodatkowy uchwyt umożliwiający ustawienie gimbala w konfiguracji pionowej. Jest też możliwość przełączania się między pełną konfiguracją gimbala, a konfiguracją wspornika pionowego, ponieważ pozwala na wiele różnych kombinacji mocowania. Jest to przydatne, gdy musisz robić zdjęcia portretowe obiektywem. Oszczędza to wysiłku związanego z koniecznością zabierania ze sobą kuli na wycieczkę na wypadek, gdyby zaszła taka potrzeba.
Główne ramię głowicy gimbalowej SIRUI PH-20 jest wykonane z wielowarstwowego włókna węglowego zamiast aluminium. Oznacza to, że jest znacznie lżejsza od wszystkich innych konkurentów. Dla każdej osoby, która ma już około 15–25 kg bagażu, każda oszczędność na wadze jest kluczowa.
Panoramowanie i przechylanie jest niezwykle proste z głowicą sirui PH-20, która wyróżnia się doskonałą płynnością i solidnym zablokowaniem ruchu, szczególnie gdy rozmawiamy o teleobiektywach. Gimbal jest wysoce zalecany dla każdego fotografa dzikiej przyrody czy też sportu. I choć zakup głowicy gimbalowej wiąże się z wysokimi kosztami, będzie ona służyć nam przez dobre kilkanaście lat. Dodatkowo 6 letnia gwarancja producenta, potwierdza że mamy do czynienia z produktem najwyższej jakości.
Wimberley WH-200 V2
Bardzo popularna głowica w stanach zjednoczonych, ale też najdroższa. Dlaczego więc wydać prawie 3500zł za Wimberley skoro na tej liście najlepszych głowic gimbalowych mamy produkty w podobnych parametrach?
Skoro zapłaciliśmy kilkadziesiąt tysięcy za obiektyw to można się pokusić o zakup amerykańskiej głowicy, która zbiera bardzo dobre opinie w Stanach Zjednoczonych. Wimberley tworzy głowice gimbalowe, które są przyjemne w użyciu. WH-200 wykorzystuje zacisk w stylu Arca-Swiss, który może obsługiwać prawie każdą kombinację teleobiektywu i aparatu. Jest łatwy w obsłudze dzięki kompaktowej, lekkiej konstrukcji typu „mniej znaczy więcej”, która zapewnia sztywność, pojemność oraz płynny ruch pan i pochylania.
Wykonany z aluminium i stali nierdzewnej WH-200 jest wytrzymały, łatwy w instalacji i pozwala na bezproblemowe płynne przesuwanie w górę, w dół i na boki, jednocześnie utrzymując aparat poziomo. Niestety dystrybutor postawił na standardowe wykonanie z aluminium zamiast użyć włókna węglowego i stworzyć jeszcze lepszą głowicę gimbalową. Waga niestety jest porównywalna z głowicami pokroju Benro GH2, Triopo DG-3.
Czym zatem wyróżnia się ta głowica? Jak twierdzi producent, może ona wytrzymać nawet do 45 kg.