Co to jest balans bieli i jak go skutecznie wykorzystać?
Kolor zależy od warunków oświetleniowych, w jakich jest oglądany. Nasze oczy automatycznie kompensują różne rodzaje światła, widząc biały obiekt jako biały, niezależnie od tego, czy jest oglądany w świetle słonecznym, pod zachmurzonym niebem czy w świetle żarowym. Jednak, mimo że nowoczesne aparaty cyfrowe są sprytne, potrzebują trochę pomocy, aby to zrobić – i tu właśnie wkracza ustawienie balansu bieli. Przy domyślnym automatycznym balansie bieli aparat ustala temperaturę barwową światła i wybiera najbardziej odpowiednie wstępnie zaprogramowane ustawienie, aby stworzyć naturalnie wyglądające kolory na uchwyconym obrazie. Działa to dobrze, gdy oświetlenie jest mniej więcej jednego typu (takie jak światło słoneczne), a główny obiekt jest neutralny lub biały, ale jest wiele sytuacji, w których będziesz chciał być tym, który dokonuje wyboru, i tutaj właśnie pojawiają się ręczne ustawienia balansu bieli.
Opcje ręcznego balansu bieli obejmują:
- Żarówka lub świetlówka - Najlepiej nadaje się do żarówek domowych (przy automatycznym balansie bieli może wystąpić delikatny żółty lub zielony odcień).
- Fluorescencyjny - Wprowadza delikatny różowy odcień, aby wyeliminować niebieski odcień, jaki przybierają cienie w otwartym cieniu.
- Cień- Dodaje odrobinę ciepła do światła.
- Mętny - Dodaje odrobinę ciepła, by zniwelować jaskrawe światło lampy błyskowej.
- Błysk - Bezpośrednie światło słoneczne - Ustawia temperaturę barwową na 5000K, co jest typową temperaturą dla południowego słońca.
Ustawienie żarowe - balans bieli
Ustawienie Żarowe jest najlepsze dla tradycyjnych żarówek domowych; Fluorescencyjne zapobiegnie zielonkawemu odcieniowi, który często pojawia się na zdjęciach robionych w świetle fluorescencyjnym; Zachmurzone doda światłu odrobinę ciepła; Lampa błyskowa dodaje bardziej agresywny akcent ciepła, aby złagodzić jasne światło lampy błyskowej; Otwarty cień dodaje delikatny różowy odcień, aby wyeliminować niebieski odcień, który pojawia się w cieniu; a Słoneczne ustawia temperaturę barwową na 5000 kelwinów, co jest typowe dla słońca w południe.
Następnie jest ustawienie temperatury barwowej Kelvina. To wybór typu „zrób to sam”, w którym faktycznie ustawiasz Kelvina, aby wpłynąć na to, jak aparat będzie widział i renderował odcień i intensywność kolorów w scenie. Używając ustawienia Kelvina możesz dostroić te kolory do swojej definicji „dokładności” lub przechylić kolory, aby odzwierciedlić wybrany nastrój i nastrój sceny. A gdy włączysz Live View w aparacie Nikon, zobaczysz w czasie rzeczywistym wynik swoich konkretnych wyborów temperatury barwowej Kelvina.
Co to jest PRE w balansie bieli?
Na koniec możesz wybrać PRE, tzw. ustawienie „białej karty”. Po wybraniu tej opcji przytrzymaj białą kartę przed obiektywem i naciśnij przycisk migawki. Aparat odczyta i zablokuje temperaturę barwową światła odbitego od tej karty, a zablokowany odczyt stanie się teraz standardem dla ustawienia balansu bieli aparatu. PRE to idealny sposób na obsługę sceny, która prezentuje mieszane oświetlenie — na przykład świetlówki na suficie i światło dzienne wpadające przez okno — ponieważ bierze pod uwagę całe oświetlenie w scenie. (Zablokowane ustawienie jest utrzymywane w PRE, dopóki nie wykonasz kolejnego odczytu białej karty). Niezależnie od tego, jak ustawisz balans bieli, sprawdź wyniki swoich wyborów na wyświetlaczu LCD aparatu i dostosuj je zgodnie ze swoimi preferencjami. Często Twój wybór będzie zależał od wyglądu, charakteru i nastroju, jaki chcesz uzyskać na zdjęciu. I pamiętaj, Live View pokaże Ci efekt Twojego wyboru przed zrobieniem zdjęcia.
Szybkie wskazówki
• Wybierz „niewłaściwe” ustawienie balansu bieli, aby poeksperymentować z tonem i nastrojem, np. światło żarowe tworzy niebieski odcień, który doskonale sprawdzi się na zdjęciach robionych wczesnym rankiem lub w deszczu lub śniegu.
• Użyj funkcji Live View, aby sprawdzić wybrany efekt w czasie rzeczywistym, zanim wykonasz zdjęcie.
Balans bieli zapewnia, że białe obiekty wydają się białe, niezależnie od koloru źródła światła. Ustawienie domyślne (automatyczny balans bieli lub j ) jest zalecane dla większości źródeł światła; jeśli pożądanych rezultatów nie można uzyskać za pomocą automatycznego balansu bieli, wybierz inną opcję, jak opisano poniżej.