Balans bieli w fotografii
Balans bieli (WB) to proces usuwania nierealistycznych przebarwień, dzięki czemu obiekty wyglądające na białe na zdjęciu stają się białe na zdjęciu. Właściwy balans bieli aparatu musi uwzględniać „temperaturę barwową” źródła światła, która odnosi się do względnego ciepła lub chłodu światła białego. Nasze oczy bardzo dobrze oceniają, co jest białe w różnych źródłach światła, ale aparaty cyfrowe często mają duże trudności z automatycznym balansem bieli (AWB) - i mogą tworzyć brzydkie odcienie niebieskiego, pomarańczowego, a nawet zielonego. Zrozumienie cyfrowego balansu bieli może pomóc uniknąć tych przebarwień, poprawiając w ten sposób zdjęcia w szerszym zakresie warunków oświetleniowych.

Temperatura barwowa w balansie bieli
Pomimo swojej nazwy światło, które może wydawać się białe, niekoniecznie zawiera równomierny rozkład kolorów w całym widzialnym spektrum. 5000 K wytwarza mniej więcej neutralne światło, podczas gdy 3000 K i 9000 K oznacza widma światła, zawierające odpowiednio więcej pomarańczowych i niebieskich fal. Wraz ze wzrostem temperatury barwowej rozkład kolorów staje się chłodniejszy. Może nie wydawać się to intuicyjne, ale wynika z faktu, że krótsze fale zawierają światło o wyższej energii.
Balans bieli wykorzystuje także drugą zmienną oprócz temperatury barwowej: przesunięcie zielony-magenta. Regulacja przesunięcia zielonego do purpurowego jest często niepotrzebna w zwykłym świetle dziennym, jednak oświetlenie fluorescencyjne i inne sztuczne oświetlenie może wymagać znacznych korekt balansu bieli i purpury. Na szczęście większość cyfrowych aparatów fotograficznych zawiera szereg wstępnie ustawionych balansów bieli, dzięki czemu nie musisz zajmować się temperaturą barwową i przesunięciem zielonego-purpurowego w trakcie wykonywania zdjęcia.

Opcje ustawień balansu bieli
- Automatyczny balans bieli jest dostępny we wszystkich aparatach cyfrowych i wykorzystuje najlepszy algorytm w ograniczonym zakresie - zwykle między 3000/4000 K a 7000 K.
- Niestandardowy balans bieli umożliwia zrobienie zdjęcia znanego odniesienia szarości w tym samym oświetleniu, oraz następnie ustawienie go jako wzorca balansu bieli dla przyszłych zdjęć.
- Za pomocą opcji „Kelvin” można ustawić temperaturę barwową w szerokim zakresie.
- Niektóre aparaty mają również ustawienie „Fluorescent H”, które jest przeznaczone do pracy w nowszych świetlówkach skalibrowanych w świetle dziennym.
Opis i symbol powyższych balansów bieli to tylko przybliżone szacunki rzeczywistego oświetlenia, w którym działają najlepiej. W rzeczywistości opcja "pochmurno" może być używane zamiast światła dziennego w zależności od pory dnia, wysokości lub stopnia zamglenia. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli obraz wydaje się zbyt chłodny na podglądzie ekranu LCD (niezależnie od ustawienia), możesz szybko zwiększyć temperaturę barwową, wybierając symbol znajdujący się dalej na liście. Jeśli obraz jest nadal zbyt zimny, możesz skorzystać z ręcznego wprowadzenia temperatury w ustawieniu Kelvina. Jeśli wszystko inne zawiedzie, a obraz nadal nie ma prawidłowego balansu bieli po późniejszej kontroli na komputerze, możesz dostosować balans kolorów, aby usunąć dodatkowe dominanty barwne. Alternatywnie można kliknąć bezbarwne odniesienie za pomocą zakraplacza „ustaw szary punkt” podczas korzystania z narzędzia „poziomy” w programie Photoshop. Należy unikać każdej z tych metod, ponieważ mogą one znacznie zmniejszyć głębię bitową obrazu.

Format Raw
Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem balansu bieli jest fotografowanie w formacie plików RAW (jeśli Twój aparat je obsługuje), ponieważ pozwalają one na ustawienie WB * po * wykonaniu zdjęcia. Pliki RAW pozwalają również ustawić balans bieli na podstawie szerszego zakresu temperatury barwowej i przesunięć zielono-magenta. Wykonywanie balansu bieli z plikiem RAW jest szybkie i łatwe. Możesz wyregulować suwaki temperatury i zielono-purpurowy, aż do usunięcia przebarwień barwnych, lub po prostu kliknąć neutralne odniesienie na obrazie (patrz następna sekcja). Nawet, jeśli tylko jedno z twoich zdjęć zawiera neutralne odniesienie, możesz je kliknąć, a następnie użyć wynikowych ustawień WB dla pozostałych zdjęć (zakładając to samo oświetlenie).
Neutralne odniesienie jest często używane w projektach, w których kolory są krytyczne, lub w sytuacjach, w których przewiduje się, że automatyczny balans bieli napotka problemy. Neutralne odniesienia mogą być albo częściami twojej sceny (jeśli masz szczęście), albo mogą być przenośnym przedmiotem, który nosisz ze sobą. Z drugiej strony, gotowe odniesienia przenośne są prawie zawsze dokładniejsze, ponieważ można łatwo nabrać przekonania, że obiekt jest neutralny, a tak nie jest. Przenośne referencje mogą być drogie i przeznaczone specjalnie do fotografii lub mogą obejmować tańsze artykuły gospodarstwa domowego. Idealne odniesienie do szarości to takie, które odzwierciedla jednakowo wszystkie kolory w widmie i może to robić konsekwentnie w szerokim zakresie temperatur barwowych. Typowe odniesienia do neutralnych w gospodarstwie domowym to dolna część wieczka pojemnika na kawę lub pringles. Są zarówno niedrogie, jak i dość dokładne, chociaż najlepsze są wykonane na zamówienie referencje fotograficzne. Do pomiaru padającej lub odbitej temperatury barwowej oświetlacza można użyć urządzeń wykonanych na zamówienie. Większość neutralnych odniesień mierzy światło odbite, podczas gdy urządzenie takie, jak miernik balansu bieli lub „ExpoDisc” może mierzyć padające światło (i teoretycznie może być dokładniejsze). Należy zachować ostrożność podczas korzystania z neutralnego odniesienia z wysokim szumem obrazu, ponieważ kliknięcie pozornie szarego obszaru może w rzeczywistości wybrać kolorowy piksel spowodowany szumem kolorów. Jeśli twoje oprogramowanie to obsługuje, najlepszym rozwiązaniem dla balansowania bieli przy zaszumionych obrazach jest użycie średniej liczby pikseli z zaszumionym szarym obszarem jako odniesieniem. W przypadku korzystania z programu Adobe Photoshop może to być średnia 3x3 lub 5x5 pikseli.

Automatyczny balans bieli
Niektóre obiekty powodują problemy z automatycznym balansem bieli aparatu cyfrowego - nawet w normalnych warunkach dziennych. Jednym z przykładów jest sytuacja, w której obraz ma już nadmiar ciepła lub chłodu z powodu wyjątkowej tematyki. Automatyczny balans bieli w aparacie cyfrowym jest często bardziej efektywny, gdy zdjęcie zawiera co najmniej jeden biały lub jasny element bezbarwny. Oczywiście nie próbuj zmieniać kompozycji tak, aby zawierała bezbarwny obiekt, ale pamiętaj, że jego brak może spowodować problemy z automatycznym balansem bieli.
Oświetlenie mieszane
Wiele źródeł światła o różnych temperaturach barwowych może dodatkowo skomplikować wykonanie balansu bieli. Niektóre sytuacje oświetleniowe mogą nawet nie mieć prawdziwie „prawidłowego” balansu bieli i będą zależeć od tego, gdzie dokładność kolorów jest najważniejsza. W oświetleniu mieszanym automatyczny balans bieli zwykle oblicza średnią temperaturę barwową dla całej sceny, a następnie wykorzystuje ją jako balans bieli. Takie podejście jest zwykle dopuszczalne, jednak automatyczny balans bieli ma tendencję do wyolbrzymiania różnicy temperatur barwowych dla każdego źródła światła w porównaniu z tym, co postrzegamy naszymi oczami. Przesadne różnice w temperaturze barwowej są często najbardziej widoczne przy mieszanym oświetleniu wewnętrznym i naturalnym. Krytyczne obrazy mogą nawet wymagać innego balansu bieli dla każdego obszaru oświetlenia. Z drugiej strony niektórzy wolą pozostawić temperatury kolorów bez zmian.
Właściwie ustawienie balansu bieli aparatu jest prostą częścią. Trochę trudniejsze jest zrozumienie, dlaczego powinieneś dokonać określonego ustawienia. Na kolor obiektu wpływają warunki oświetlenia, w jakich jest oglądany. Nasze oczy i mózg kompensują różne rodzaje światła - dlatego biały obiekt wydaje się nam biały, niezależnie od tego, czy jest oglądany w świetle słonecznym, przy zachmurzonym niebie, czy w pomieszczeniach przy świetle żarowym lub fluorescencyjnym. Jednak aparaty cyfrowe potrzebują pomocy, aby naśladować ten proces, aby skompensować różne rodzaje oświetlenia i uczynić biały obiekt białym.
Możemy po prostu ustawić automatyczny balans bieli, a aparat odczyta temperaturę barwową sceny (w zasadzie odcień i intensywność danego źródła światła, mierzone w stopniach Kelvina) i wybierze ustawienie z kolekcji wstępnie zaprogramowanych ustawień. To dobre rozwiązanie, gdy oświetlenie sceny jest prawie jednego typu, a scena zawiera wyraźny biały lub neutralny obiekt. Jednak w większości przypadków dokładne odwzorowanie kolorów będzie wymagało ręcznego ustawienia balansu bieli. Te opcje ustawień to żarówka, fluorescencja, lampa błyskowa, pochmurny, otwarty odcień, słońce, temperatura barwowa w Kelvinach i PRE.
- Ustawienie Żarowe jest najlepsze dla tradycyjnych żarówek domowych;
- Fluorescencyjne zapobiegają powstawaniu zielonego odcienia typowego dla zdjęć wykonanych w świetle fluorescencyjnym;
- Pochmurno doda trochę ciepła do światła;
- Lampa błyskowa dodaje bardziej agresywnego ciepła, aby odciąć się od jasnego światła lampy błyskowej;
- Cień dodaje delikatny różowy odcień, aby wyeliminować niebieski odcień, który cienie przybierają w otwartym odcieniu;
- Dzienne ustawia temperaturę barwową na 5000 kelwinów, co jest typowe dla południowego słońca.

- Następnie jest ustawienie temperatury barwowej Kelvina. Jest to wybór samodzielny w którym faktycznie ustawiasz stopnie Kelvina, aby wpłynąć na sposób, w jaki kamera będzie widzieć i renderować odcień i intensywność kolorów w scenie. Używając ustawienia Kelvina, można precyzyjnie dostroić te kolory zgodnie z definicją „dokładności” lub przekrzywić kolory, aby odzwierciedlić wybrany nastrój i nastrój sceny. Po włączeniu podglądu na żywo w aparacie zobaczysz w czasie rzeczywistym wynik wybranych ustawień temperatury barwowej w Kelwinach.
- Na koniec możesz wybrać PRE, tzw. Ustawienie „białej karty”. Po wybraniu tej opcji przytrzymaj białą kartę przed obiektywem i naciśnij spust migawki. Aparat odczyta i zablokuje temperaturę barwową światła odbitego od tej karty, a ten zablokowany odczyt stanie się teraz standardem ustawień balansu bieli aparatu. PRE to idealny sposób na obsłużenie sceny, która przedstawia mieszane oświetlenie - na przykład świetlówki w suficie i światło dzienne wpadające przez okno - ponieważ uwzględnia całe oświetlenie sceny. (Ustawienie zablokowania jest utrzymywane w PRE do momentu wykonania kolejnego odczytu białej karty).
Bez względu na to, jak ustawisz balans bieli, sprawdź wyniki swoich wyborów na wyświetlaczu LCD aparatu i dostosuj je zgodnie z własnymi preferencjami. Często wybór zależy od wyglądu, stylu i nastroju, jaki chcesz uzyskać na swoim zdjęciu. Pamiętaj, że podgląd na żywo pokaże wybrany efekt przed zrobieniem zdjęcia.