Test obiektywu Sony FE 24-70 F2.8 GM II
Obiektyw Sony FE 24-70 mm F2,8 G Master został ogłoszony na początku 2016 roku. Był i nadal jest świetnym standardowym obiektywem zmiennoogniskowym, który zapewnia imponującą użyteczność, autofokus i jakość obrazu. Oprócz obiektywu Sony FE 70-200 mm F2,8 GM II, obiektyw Sony FE 24-70 mm F2,8 GM II jest tym, co większość fotografów uważa za „must-have” dla zawodowca. W zeszłym roku Sony wypuściło zaktualizowaną wersję obiektywu zmiennoogniskowego 70-200 mm F2,8 GM , poprawiając ogólną użyteczność obiektywu, jakość obrazu i autofokus, jednocześnie zmniejszając jego rozmiar i wagę. Teraz inny popularny obiektyw zmiennoogniskowy Sony F2.8, 24-70mm F2.8, został potraktowany tak samo. Obiektyw Sony FE 24-70 mm F2,8 GM Mark II jest mniejszy, lżejszy, szybszy, bardziej użyteczny i lepszy niż jego poprzednik. Podobnie jak wersja Mark II obiektywu 70-200mm F2.8, Sony 24-70mm F2.8 GM II jest atrakcyjnym obiektywem zarówno dla twórców hybrydowych, jak i fotografów.


Rozmiary, waga i szybkość - Test obiektywu Sony FE 24-70 F2.8 GM II
Produkty w wersji II zawsze wprowadzają ulepszenia, a jednym z najbardziej znaczących ulepszeń tego obiektywu jest zmniejszenie objętości o 18%, zmniejszenie długości o 11% i zmniejszenie masy o 22%, co oznacza spadek o 193 g. Rekordy świata są zawsze wyczekiwane, a te redukcje dają obiektywowi Sony FE 24-70 II tytuł najmniejszego i najlżejszego na świecie obiektywu zmiennoogniskowego 24–70 mm z autofokusem. Najbardziej oczywistą różnicą jest rozmiar i waga Sony FE 24-70mm f/2.8 GM II. W porównaniu do marki I, a także większości konkurentów bez mocowania E, jest to bardzo mały i lekki obiektyw. Ważący zaledwie 695 g jest o 20% lżejszy. W rzeczywistości jest to porównywalne z obiektywem Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS, który jest o jeden stopień wolniejszy. Redukcja wagi nie wpłynęła negatywnie na jakość wykonania. Obiektyw wyposażony jest w nie mniej niż 4 silniki liniowe XD (Extreme Dynamic) do ustawiania ostrości. Rezultatem jest niesamowicie szybki i bezgłośny AF. Płynne ręczne ustawianie ostrości działa „by-wire”, dzięki czemu podczas obracania pierścieniem ostrości napędzasz silniki AF. Niektórzy mogą żałować, że obiektyw nie oferuje dedykowanego stabilizatora obrazu, ale niekoniecznie jest to zła rzecz. Obiektywy z IS mają zwykle gorszą jakość centrowania, a szybkie standardowe obiektywy zmiennoogniskowe są od początku skomplikowane. Mianowicie, Sony FE 24-70mm f/2.8 GM II ma nie mniej niż 20 soczewek, więc chyba dobrym pomysłem jest trochę konserwatywne podejście.

Pierścień przesłony oraz nowy mechanizm regulacji ogniskowej
Pomimo zmniejszenia obiektywu Sony dodało wiele niuansów. Obiektyw Sony zawiera teraz dedykowany pierścień przysłony, który można usunąć lub kliknąć. Jest oznakowany z dokładnością do pełnego zatrzymania i zawiera znaczniki krzyżyka dla co jednej trzeciej zatrzymania. Przysłona ma również funkcję „A” do automatycznego lub do sterowania za pomocą aparatu, w zależności od wybranego trybu fotografowania. Przesłona blokuje się, ale pierścień do zmiany ogniskowej już nie – wart kompromisu. Pierścień zmiany ogniskowej wymaga mniej niż 90 stopni obrotu i ma oznaczenia 24, 35, 50 i 70 mm. Posiada również nowy mechanizm regulacji. Pierścień zmiany ogniskowej 24-70 mm F2.8 GM II może być „gładki” lub „ciasny”, przy czym ten ostatni jest typowym domyślnym oporem. Opcja gładka jest zauważalnie gładsza, chociaż wolę opór oferowany przez opcję - tight. Podobnie jak inne obiektywy 24–70 mm F2,8, GM II jest zoomem „rozszerzonym”, co oznacza, że wydłuża się wraz z powiększaniem. Od 24 mm do 70 mm obiektyw wysuwa się o nieco ponad 2 cm. Obiektyw wydłuża się o prawie taką samą wielkość jak oryginalny 24-70mm F2.8 GM. Obiektyw posiada kilka przycisków funkcyjnych oraz przełącznik AF/MF. Przeprowadzając test Sony FE 24-70 F2.8 GM II pod kątem MF, wydawać się może że pierścień jest nieco zbyt luźny, współpracując z ręcznym ustawianiem ostrości w trybie Linear Response.

Obiektyw 24-70 mm F2,8 GM II ma również przeprojektowaną osłonę przeciwsłoneczną. Nadal ma kształt płatka i ma ładny mechanizm blokujący, ale nowy kaptur jest krótszy. To jeszcze bardziej zmniejsza całkowitą długość obiektywu w przypadku osób, które używają osłony przeciwsłonecznej. Nowa osłona przeciwsłoneczna ma przesuwane drzwi, dzięki czemu mogę łatwo obracać filtr bez sięgania w okolice osłony. Po raz pierwszy od jakiegoś czasu prawie nigdy nie robiłem zdjęć bez osłony przeciwsłonecznej. Połącz to z nową powłoką Nano AR Coating II, a rozbłyski są prawie wyłącznie problemem przeszłości.

Nowa lepsza konstrukcja optyczna - Sony FE 24-70 F2.8 GM II test
Pod względem wytrzymałości obiektyw jest odporny na wodę i kurz. Zawiera również powłokę fluorową na przedniej soczewce, której brakuje w oryginalnym obiektywie 24–70 mm F2,8 GM. Sprawia, że soczewka jest bardziej odporna na zabrudzenia i wodę, a ponadto łatwiej ją wytrzeć. Sony FE 24–70 mm F2,8 GM II to najmniejszy i najlżejszy pełnoklatkowy obiektyw zmiennoogniskowy 24–70 mm F2,8. Od razu można poczuć różnicę między nową wersją a jego poprzednikiem. Widać też różnicę, ale bardziej martwię się o ogólne wrażenia użytkownika i wow, czy jest to kiedykolwiek dobre. Chociaż kluczowe ulepszenia GM II leżą gdzie indziej, nie oznacza to, że Sony nie dopracowało konstrukcji optycznej. Obiektyw Sony FE 24-70 F2.8 GM II zawiera 20 elementów w 15 grupach, w porównaniu z 18 w 13 grupach. Nowy obiektyw ma dwie soczewki XA, trzy soczewki asferyczne, dwie soczewki Super ED i dwie soczewki ED. Jest to zauważalny wzrost z pojedynczych elementów każdego z nich.

Fantastyczna jakość obrazu w całym polu
Obiektyw Sony 24-70 mm F2,8 GM II zapewnia wyjątkową jakość obrazu przy ogniskowej 24 mm, szczególnie w centrum kadru, nawet podczas fotografowania z otwartą przysłoną przy F2,8. Poprzeczka została ustawiona wysoko przez oryginalny obiektyw 24-70mm F2.8 GM. Zmieniona wersja Sony kontynuuje trend, oferując doskonałą ostrość już przy światłosile F2,8. Optymalna ostrość poprawia się jednak, gdy się dobrze ustabilizujesz obiektyw. Jest to dobrze widzialne dopiero przy obróbce zdjęć w wysokiej rozdzielczości. W rogach można uchwycić więcej szczegółów i kontrastu przy F4 i F5,6 niż przy F2,8, ale to niewielka różnica. Jeżeli chodzi o winietę, można zauważyć niewielką podłużną aberrację chromatyczną, która została nieco przyćmiona przez lekkie przyciemnienie w skrajnym rogu kadru przy F2,8. Jeśli przyjrzysz się uważnie, zauważysz, odpowiednio, purpurowe i zielone frędzle po lewej i prawej stronie pni drzew. Przy 24 mm aberracja chromatyczna jest prawie niezauważalna a przy 35, 50 i 70 mm CA występuje w rogach w jeszcze mniejszym stopniu.