Najlepsze obiektywy Sony E - Ranking 2024
Jeśli masz aparat z serii Sony i szukasz wskazówek dotyczących najlepszych obiektywów Sony, to trafiłeś we właściwe miejsce. Sony od lat oferuje doskonałe obiektywy, które sprawdzają się w różnorodnych rodzajach fotografii. Ich linia obiektywów obejmuje szeroki zakres ogniskowych, począwszy od szerokich kątów, aż po teleobiektywy. W porównaniu z obiektywami innych producentów przeznaczonymi do pełnej klatki, obiektywy Sony są zazwyczaj lżejsze i bardziej uniwersalne. W tym tekście omówimy najlepsze opcje obiektywów dla systemu Sony.

Dzięki temu, że Sony ukradło przewagę innym producentom na rynku pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych, zyskało więcej czasu na stworzenie szerokiej gamy obiektywów towarzyszących dostosowanych do każdych potrzeb i budżetu. Nie zapominajmy też, że za asortymentem modeli Sony z matrycą APS-C, przeznaczonych bardziej dla hobbystów i entuzjastów, takich jak Sony a6700 czy kamera do vlogowania Sony ZV-E10, kryje się głęboka historia.
Podobnie jak w przypadku innych systemów aparatów, w modelach APS-C można używać pełnoklatkowych obiektywów „FE”, co często może być najlepszym wyborem w przypadku teleobiektywów, obiektywów makro i innych opcji o dłuższych ogniskowych. Jednak w przypadku standardowych obiektywów zmiennoogniskowych i ultraszerokokątnych obiektywów zawsze uważamy, że istotne jest posiadanie odpowiedniego narzędzia do tego zadania, czyli obiektywu zaprojektowanego specjalnie dla aparatu w formacie APS-C. A jeśli nie zdecydowałeś, który model kupić, zapoznaj się również z naszym najlepszym przewodnikiem po aparatach Sony.
Zatem bez zbędnego przedłużania, oto obiektywy, które naszym zdaniem są najlepszym zakupem we wszystkich głównych kategoriach, zarówno do pełnoklatkowych, jak i bezlusterkowych aparatów Sony w formacie APS-C.
Spis treści:
- Najlepszy standardowy zoom
- Najlepszy standardowy stałoogniskowy
- Najlepszy teleobiektyw zmiennoogniskowy
- Najlepszy standardowy zoom w przystępnej cenie
- Najlepszy obiektyw portretowy
- Najlepszy superteleobiektyw zmiennoogniskowy
- Najlepszy obiektyw do filmowania do profesjonalistów
- Najlepsze obiektywy do filmowania dla entuzjastów
- Najlepszy obiektyw makro
- Najlepszy obiektyw do podróży
- Najlepszy ultraszerokokątny zoom
- Najlepszy do fotografii ulicznej
- Najlepszy szeroki zoom APS-C
- Najlepszy teleobiektyw zmiennoogniskowy APS-C
Najlepszy standardowy obiektyw zoom - Sony FE 24-70mm f/2.8 GM II
Dla nas standardowy obiektyw zoom o stałej przysłonie f2.8, to obiektyw po który sięgamy podczas codziennego fotografowania, a Sony FE 24-70mm f2.8 GM II to jedno z najlepszych tego rodzaju rozwiązań. Podoba nam się solidna, odporna na warunki atmosferyczne konstrukcja oraz cechy obsługi, takie jak programowalny przycisk do zatrzymywania ostrości i przełączniki AF/MF oraz blokady zoomu.

Obiektyw jest wyposażony w zaawansowane, wysokoprecyzyjne elementy optyczne, a nam bardzo odpowiada, że autofokus jest błyskawiczny podczas fotografii i zapewnia płynne oraz niemal bezgłośne przejścia ostrości podczas nagrywania filmów. Brak stabilizatora optycznego może być jedynie problemem przy korzystaniu z pierwszych modeli lustrzanek cyfrowych Sony bez wbudowanej stabilizacji.

Jakość obrazu jest spektakularna pod każdym względem. Nawet przy fotografowaniu z pełnym otwarciem przysłony stwierdzamy, że ostrość jest po prostu fenomenalna w całym zakresie zoomu.

Najlepszy standardowy obiektyw stałoogniskowy - Sony FE 50mm f/1.4 GM
Ten obiektyw ma wszystko: wiele funkcji, błyskawiczny autofokus i niesamowicie dobra optyka, która przynajmniej w pewnych aspektach dorównuje, a czasem nawet przewyższa obiektyw Sony FE 50mm f1.2 G Master. Bardzo mała głębia ostrości i kremowe tła tego obiektywu są trochę bardziej egzotyczne niż to, co może osiągnąć ten obiektyw, ale ogólnie rzecz biorąc, ogólna jakość i wygląd obrazów są wystarczająco dobre.

Wyjątkowy obiektyw Sony FE 50mm f/1.4 GM nie tylko posiada mnóstwo zaawansowanych funkcji, ale również prezentuje niezwykłe połączenie cech wydajnościowych. Jego błyskawiczny system autofokusu podnosi doświadczenia fotograficzne na nowy poziom, zapewniając, że ulotne chwile są rejestrowane z niezrównaną precyzją. Optyka tego obiektywu stanowi dowód na technologiczną doskonałość, konkurującą, a czasem nawet przewyższającą słynny obiektyw Sony FE 50mm f/1.2 GM.

Pozytywne cechy obiektywu Sony FE 50mm f/1.4 GM nie kończą się tylko na doskonałości technicznej; staje się narzędziem fotograficznym, które płynnie integruje się z twórczą wizją fotografa. Od uchwytywania subtelnych detali po komponowanie fascynujących obrazów, ten obiektyw staje się wszechstronnym towarzyszem dla tych, którzy żądają tylko tego, co najlepsze. Czy fotografujesz portrety, sceny przy słabym oświetleniu czy dynamiczną akcję, obiektyw Sony FE 50mm f/1.4 GM udowadnia swoją wszechstronność raz po raz. To nie tylko sprzęt; to przewodnik dla artystycznego wyrazu, oferujący szeroki wachlarz możliwości dla fotografów, którzy pragną przesunąć granice i zdefiniować, co jest osiągalne w swoim rzemiośle. W dziedzinie optyki, szybkości autofokusu i ogólnej wydajności, ten obiektyw wznosi się na wyżyny, ustanawiając nowy standard doskonałości w świecie fotografii.

Najlepszy teleobiektyw zmiennoogniskowy - Sony FE 70-200mm f/2.8 G Master OSS II
Obiektyw Sony FE GM 70-200 mm f/2,8 OSS II lżejszy od swojego poprzednika, ale może pochwalić się poprawą wydajności w każdym obszarze działania. Ten dodatek do serii G Master zapewnia większą ostrość przy minimalnej aberracji dzięki konstrukcji optycznej, która obejmuje element XA, element asferyczny, dwa elementy asferyczne o bardzo niskiej dyspersji, dwa elementy o bardzo niskiej dyspersji i dwa elementy Super ED. Ta konstrukcja optyczna jest również wyposażona w najnowszej generacji powłokę Sony Nano AR II, która redukuje odbicia, flary i duszki, zapewniając lepszy kontrast i kolory.

Obiektyw ten oferuje popularny zakres ogniskowej, idealny do fotografii ślubnej, imprez, portretów, sportu z bliska oraz fotografii dzikiej przyrody. Dzięki jasnej i stałej przysłonie f2.8 możliwe jest uzyskanie efektu płytkiej głębi ostrości, doskonale izolując obiekt. To także pierwszy obiektyw Sony wyposażony w system ostrości korzystający z technologii SSM i podwójnych silników liniowych, zapewniający efektywność AF od nieskończoności do minimalnej odległości ostrości 0,96 m. Dodatkowo, obiektyw ten posiada stabilizację optyczną i jest odporny na kurz oraz wilgoć. Choć jest cięższy i droższy, oferuje szerszy zakres przysłony oraz wyższą wydajność optyczną typową dla linii G Master. Dla tych poszukujących większego zasięgu, Sony wprowadziło telekonwertery 1,4x i 2x, kompatybilne z tym obiektywem.

Najlepszy standardowy obiektyw zoom w przystępnej cenie - Sony E 16-55mm f/2.8 G
Sony E 16-55mm f2.8 G to wysokiej klasy zoom ogólnego przeznaczenia do aparatów bezlusterkowych z mocowaniem typu E i matrycami APSC, takich jak seria A6000. Zapowiedziany w sierpniu 2019 r. wraz z obiektywem E 70-350 mm, jest pierwszym zoomem Sony f2,8 przeznaczonym do korpusów bezlusterkowych APSC i modelem, o który prosili właściciele wyższych aparatów z tej serii. Sony opisuje go jako obiektyw o jakości G Master, a jego cena odzwierciedla to, czyniąc go jedną z najdroższych opcji w katalogu obiektywów APSC Sony, nie wspominając o tym, że jest droższy niż podobne obiektywy do konkurencyjnych systemów.

Sam obiektyw ma dość kompaktową i lekką konstrukcję, która jest zaskakująco dobrze wyważona na małych korpusach A6000. Uszczelniony przed kurzem i wilgocią tubus obiektywu Sony mierzy 73 mm maksymalnej średnicy, 100 mm długości i waży 494 g. Obiektyw posiada konfigurowalny przycisk przytrzymania ostrości, przełącznik ręcznego lub automatycznego ustawiania ostrości, gwint filtra 67 mm i jest dostarczany z płatkową osłoną obiektywu.

Konstrukcja optyczna wykorzystuje 17 elementów w 12 grupach, w tym dwa zaawansowane elementy asferyczne i trzy elementy ED, ma stały współczynnik ogniskowej f2,8 w całym zakresie 16-55 mm, ma dziewięć listków przysłony i najbliższą odległość ogniskowania 33 cm dla powiększenia 0,2x. Niestety nie ma stabilizacji optycznej, więc aby zniwelować wszelkie drgania, trzeba albo zamontować go na korpusie z IBIS, albo użyć go z gimbalem. Ustawianie ostrości jest szybkie i ciche dzięki silnikowi liniowemu XD - po raz pierwszy w obiektywie APSC z mocowaniem typu E - a kamerzyści będą zadowoleni, gdy dowiedzą się, że pierścień ręcznego ustawiania ostrości ma liniową reakcję.

Najlepszy obiektyw portretowy - Sony FE 135mm f1.8 GM
Sony FE 135mm F1.8 GM to szybki teleobiektyw stałoogniskowy przeznaczony do pełnoklatkowych bezlusterkowców. Obiektyw posiada elementy XA (ekstremalnie asferyczne), Super ED i ED, a także powłokę Nano AR redukującą efekt flary i zjawy. Obiektyw posiada 11 listków przysłony, które zapewniają "wspaniały" efekt bokeh. Cztery silniki liniowe "XD" napędzają dwie oddzielne grupy ostrości, zapewniając szybki i cichy AF. Minimalna odległość ogniskowania obiektywu wynosi 70 cm (27,5 cala) przy maksymalnym powiększeniu 0,25x.

Obiektyw posiada pierścień przysłony i pierścień ostrości z liniową reakcją. Dostępny jest także ogranicznik zakresu ostrości, dwa konfigurowalne przyciski blokady ostrości i przełącznik AF/MF. Obiektyw jest uszczelniony przed kurzem i wilgocią oraz posiada powłokę fluorową odporną na odciski palców i wodę.

Najlepszy superteleobiektyw zmiennoogniskowy - Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS
Sony FE 200-600 mm to bardzo atrakcyjna opcja dla posiadaczy bezlusterkowców Sony Alpha, którzy pragną dużego zasięgu. Sigma, a zwłaszcza Tamron, mogą mieć tańsze opcje 150-600 mm, ale nie będą one ustawiać ostrości tak dobrze, jak po adaptacji, co czyni je znacznie mniej przydatnymi do fotografowania sportu i dzikiej przyrody, które zawsze będziesz chciał uchwycić za pomocą takiego obiektywu. Decyzja o zastosowaniu wewnętrznego zoomu z krótkim rzutem kątowym zmienia również łatwość i szybkość, z jaką można regulować ogniskową. Rzeczywiście, zakres w połączeniu z wewnętrznym zoomem sprawia, że Sony FE 200-600 mm jest bardziej atrakcyjny niż 100-400 mm, mimo że ten model jest mniejszy, lżejszy i ma specyfikację G Master z wyraźniejszymi wynikami. Podczas fotografowania wydarzeń sportowych, samolotów i dzikiej przyrody, zwłaszcza ptaków, różnica między 400 a 600 mm jest drastyczna, Sony nadal skutecznie ustawia ostrość przy f13 przy użyciu telekonwertera 2x.

Ten zakres ogniskowych przyda się fotoreporterom, służbom porządkowym i innym osobom z ograniczonym dostępem do fotografowanych obiektów. Obiektyw ten jest szczególnie przydatny podczas fotografowania pokazów lotniczych, gdzie światło jest zazwyczaj jasne. Potrzeby związane z fotografią sportową mogą obejmować cały zakres ogniskowych, a możliwość ciągłego śledzenia prawidłowo kadrowanego sportowca z odległej lokalizacji do bliskiej pozycji jest ogromnym atutem. Posiadanie zakresu zoomu w porównaniu do korzystania z obiektywu stałoogniskowego oznacza, że odpowiednie kadrowanie może być ustalone i utrzymane w aparacie, co skutkuje pełnym wykorzystaniem matrycy aparatu, co z kolei skutkuje (potencjalnie) lepszą ogólną jakością obrazu. Przy ogniskowej 600 mm centrum dużych boisk można objąć nawet aparatem pełnoklatkowym, być może nawet z trybun. Fotografowanie surferów z miejsca poza zagrożeniem falami.

Prawdopodobnie największą grupą posiadaczy obiektywów 200-600 mm będą fotografowie przyrody. Ta grupa często nie jest w stanie zbliżyć się do fotografowanych obiektów ze względu na bariery fizyczne lub nietolerancję obiektów. Grupa ta czasami nie chce podchodzić bliżej ze względów bezpieczeństwa lub komfortu. Usiądź wygodnie w samochodzie, unikaj konieczności przekraczania potoku, trzymaj się z dala od fal, pozostań poza zasięgiem wzroku itp. Niewiele jest obiektywów o dłuższych ogniskowych, a jeszcze mniej o dłuższych ogniskowych, które są kompatybilne z telekonwerterami, tak jak ten obiektyw.
Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS wygląda na zwycięzcę dla posiadaczy bezlusterkowców Alpha, którzy pragną dużego zasięgu w przystępnej cenie przy minimalnych kompromisach.

Najlepszy obiektyw do filmowania dla profesjonalistów - Sony FE C 16-35 mm T3.1 G
Jeśli szukasz szybkiego i elastycznego szerokokątnego obiektywu kinematograficznego do pełnoklatkowej kamery filmowej, flagowy obiektyw FE C 16-35 mm T3.1 G firmy Sony charakteryzuje się stałą przysłoną T3.1 o stałej wydajności w całym zakresie zoomu od 16 do 35 mm i zapewnia wysokiej jakości obrazy w warunkach słabego oświetlenia. Zoom może być obsługiwany ręcznie lub za pomocą odłączanego serwomechanizmu, który ułatwia tworzenie dramatycznych, szybkich lub wolnych zbliżeń. Można nim także sterować za pomocą uchwytu aparatu lub opcjonalnego zewnętrznego uchwytu zoom.

Konstrukcja optyczna obejmuje dwa elementy o bardzo niskiej dyspersji, które redukują aberracje chromatyczne, a także dwa elementy XA i trzy elementy asferyczne, które znacznie kontrolują aberracje sferyczne, zapewniając wysoki stopień ostrości i wyrazistości obrazu. Dodatkowo zastosowano powłokę Nano AR, aby ograniczyć efekt zjawy i flary obiektywu, zwiększając kontrast i wierność kolorów podczas pracy w silnych warunkach oświetleniowych.

Uzupełnieniem optycznych atutów tego obiektywu jest 11-listkowa przysłona, która pozwala uzyskać gładki, miękki bokeh z selektywną ostrością. Aby kontrolować ostrość, można szybko przełączać między AF i MF za pomocą przełącznika. Liniowa reakcja ręcznego ustawiania ostrości pozwala na szybką i płynną kontrolę bez opóźnień. Pierścień ostrości zapewnia obrót o 120° z precyzyjną kontrolą, a odległość jest oznaczona w stopach. Przełącznik posiada również ustawienie zatrzymania kliknięcia, dzięki czemu można korzystać z dotykowego wyczucia podczas ustawiania ostrości. Ulepszony hybrydowy autofokus obsługuje detekcję fazy i kontrastu, a obiektyw obsługuje również automatyczną ekspozycję obsługiwaną przez kamery Sony Cine, takie jak PXW-FX9.
Najlepsze obiektywy do filmowania dla entuzjastów
Obiektywy Sony FE 24mm F2.8 G, FE 40mm F2.5 G i FE 50mm F2.5 G to w pełni funkcjonalne, solidne optycznie małe obiektywy stałoogniskowe z mniejszymi niż typowe maksymalnymi otworami przysłony. Nie są to tanie obiektywy lecz są one znacznie tańsze niż większe, cięższe alternatywy z dużym otworem przysłony. Wiele osób początkowo przesiadło się na aparaty bezlusterkowe, ponieważ spodobała im się koncepcja posiadania mniejszego, lżejszego sprzętu, który nadal zapewniał wyjątkową jakość obrazu, a we wczesnych latach przechodzenia na pełnoklatkowe aparaty bezlusterkowe z większymi matrycami często tracono tę kompaktowość. W ostatnim czasie nastąpiła jednak zmiana i choć firmy nadal produkują większe, droższe obiektywy klasy profesjonalnej, wiele z nich zaczęło również uzupełniać te opcje o mniejsze i lżejsze alternatywy.
Sony FE 24mm F2.8 G
Sony FE 24mm F2.8 G i jego dwaj towarzysze będą atrakcyjnymi opcjami dla niektórych fotografów. Są to obiektywy klasy premium w kompaktowych, lekkich obudowach. Jakość wykonania jest zasadniczo zminiaturyzowanym obiektywem G Master, z całkowicie metalową konstrukcją, bogatymi funkcjami i wysokiej jakości uszczelnieniem pogodowym. Fakt, że obiektyw waży zaledwie 162 g, jest naprawdę niesamowity. Będzie on doskonałym towarzyszem dla kogoś, kto podróżuje z lekkim obiektywem i potrzebuje opcji szerokokątnej, która może być uzupełnieniem dłuższej ogniskowej. Nigdy nie zauważysz wagi, ale możesz uzyskać niesamowite obrazy z 24G w połączeniu z przyzwoitym aparatem.

Ogólna obsługa obiektywu, choć zminiaturyzowane pierścienie, przyciski i przełączniki mogą okazać się trudne w obsłudze w rękawiczkach w chłodniejsze dni. Trudno tego uniknąć, gdy w tak kompaktowym obiektywie mieści się tak wiele. Byłem niemile zaskoczony bardzo silnymi zniekształceniami i winietowaniem, które maskują profile elektroniczne, choć na szczęście okazały się one jedynymi prawdziwymi wadami optycznymi obiektywu. Obiektyw jest niezwykle ostry przy szerokim otworze i ma świetny kontrast.
Sony FE 40mm F2.5 G
Obiektyw Sony FE 40mm F2.5 G to zasadniczo zminiaturyzowany obiektyw G Master, z całkowicie metalową konstrukcją, bogatymi funkcjami i wysokiej jakości uszczelnieniem pogodowym. 40 mm nie jest konwencjonalną ogniskową, ale jej popularność rośnie. Osobiście bardzo lubię tę perspektywę i uważam ją za świetną do uchwycenia codziennych chwil życia. Jest to dobra ogniskowa do fotografowania przy stole lub w salonie z rodziną, a wysoki stopień uszczelnienia pogodowego i niska waga (173 g) sprawiają, że jest to również świetna opcja do przygód na świeżym powietrzu. Można go nosić przez cały dzień, nie zauważając jego wagi.

Sony FE 50mm F2.5 G
Sony FE 50mm F2.5 G to bardzo atrakcyjny, niedrogi, ultrakompaktowy i lekki obiektyw stałoogniskowy, który charakteryzuje się wytrzymałą metalową konstrukcją zewnętrzną, niezwykle popularną ogniskową ogólnego przeznaczenia i doskonałą jakością obrazu.

Ogólnie rzecz biorąc, Sony FE 50 2.5 G wyróżnia się na zatłoczonym rynku standardowych obiektywów stałoogniskowych, oferując przyzwoitą jakość i przyzwoite funkcje w kompaktowej obudowie w kuszącej cenie ze średniej półki. Przewyższa budżetowe 50-tki i jest wystarczająco dobry, aby pozostawić droższe modele perfekcjonistom i miłośnikom bokeh. Przede wszystkim cieszę się, że Sony w końcu zabrało się za tworzenie kolejnych małych obiektywów - w rzeczywistości prawdopodobnie największym rywalem dla 50 2.5 jest 40 2.5 wprowadzony na rynek wraz z nim. Oba są doskonałymi obiektywami stałoogniskowymi ogólnego przeznaczenia dla każdego, kto ceni sobie przenośność bez uszczerbku dla jakości.
Najlepszy obiektyw makro - Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS
Sony FE 90mm f2.8 Macro G OSS to bardzo dobry obiektyw makro, który sprawdza się również jako lekki teleobiektyw. Zapewnia bardzo ostre obrazy z bardzo małą krzywizną pola - chociaż dla uzyskania optymalnych rezultatów należy go zmniejszyć do f4.0 podczas fotografowania z bliższych odległości. Zapewnia także dość miękki bokeh i prawie nie ma aberracji kolorów. Jego zestaw funkcji jest niezły - w tym opcja przełączania ręcznego ustawiania ostrości między przekładnią liniową i nieliniową.

Dla osób fotografujących makro, Sony 90 mm makro jest fantastycznym obiektywem. Dla wszystkich innych jest to krótki teleobiektyw, który jest bardzo trudny do pobicia pod względem rozdzielczości i jakości obrazu. Jest też konkurencyjny cenowo jak na obiektyw o tak wysokim standardzie.

Najlepszy obiektyw do podróży - Sony E 18-135mm F3.5-5.6 OSS
Jako obiektyw ogólnego przeznaczenia, Sony E 18-135mm F3.5-5.6 OSS jest trudny do pobicia w aparatach z matrycą APS-C. Bliskie ogniskowanie i duży zasięg dobrze nadają się do zbliżeń, takich jak studia kwiatowe. Szeroki kąt 18 mm umożliwia fotografowanie architektury i krajobrazów. Niewielka minimalna odległość ostrzenia oznacza, że fotografowanie małych obiektów jest proste, a jakość wyników przy tak bliskich odległościach jest dobrze zachowana.

Obiektyw Sony ogólnie sprawuje się dobrze, ale z pewnymi zastrzeżeniami. Centralna ostrość jest w porządku, dopóki nie osiągniemy małych przysłon f/16 wzwyż, ale poza nimi szczegóły są szybko tracone. Krawędzie są dość słabe, gdy używane są dłuższe ogniskowe, chociaż środek nadal błyszczy ostro. To samo w sobie może być kreatywnie wykorzystane do portretów i innych zbliżeń.
Mimo że obiektyw nie jest idealny, to nadal jest bardzo dobrym wyborem do ogólnej fotografii podróżnej i jest w stanie zapewnić dobre, jasne i ostre obrazy.

Najlepszy ultraszerokokątny obiektyw zoom - Sony FE 12-24mm f/2.8 G Master
Obiektyw Sony FE 12-24mm f/2.8 GM działa nienagannie na bardzo wysokim poziomie. Dodatkowy przystanek prędkości w stosunku do wersji f/4 wiąże się z wysoką ceną, ale jeśli go potrzebujemy, to nie ma nic innego podobnego. Bez wątpienia będzie to decydujący czynnik, ponieważ nie jest to poziom cenowy, który przyciągnąłby przypadkowego nabywcę, ale nie odstraszy nikogo, kto używa go do bardziej konkretnego celu. Na przykład, może być odpowiedni dla fotografa podróżującego, który szuka najwyższej jakości.

Wszechstronność jest tu niewątpliwa, od ultraszerokokątnego 12 mm do reporterskiego 24 mm, wszystko przy f/2.8 i wszystko w jednym obiektywie. Ekscytujący, wszechstronny obiektyw najwyższej jakości, nawet biorąc pod uwagę bardzo wysoką cenę.

Najlepszy obiektyw do fotografii ulicznej - Sony FE 35mm f/1.4 G Master
Sony FE 35mm f/1.4 GM to niezwykle wszechstronny obiektyw, który może być prawdopodobnie używany w większej liczbie gatunków fotograficznych niż jakakolwiek inna ogniskowa. Pomimo pewnych drobnych problemów z winietowaniem, jakość obrazu jest ogólnie doskonała. Oczywiście cechą charakterystyczną tego obiektywu z serii G Master jest wspaniałe połączenie wspomnianej wysokiej rozdzielczości z atrakcyjną estetyką ultra-bogatego bokeh. Ekstremalne elementy asferyczne w rzeczywistości pomagają tłumić bokeh pierścienia cebuli, umożliwiając maksymalny otwór przysłony F/1.4 i 11-listkowy mechanizm przysłony, aby przyczynić się do tego, co Sony nazywa najpiękniejszym effektem bokeh, jaki kiedykolwiek widziałeś. I choć obiektyw ten jest z pewnością drogi, jest wystarczająco dobry, by stać się atrakcyjną nową opcją dla posiadaczy aparatów Sony.

Nie tylko jakość obrazu tego obiektywu jest imponująca, ale także jego wszechstronność. Sony FE 35mm f/1.4 GM sprawdza się doskonale w różnych sytuacjach fotograficznych, od portretów po pejzaże czy fotografowanie uliczne. Dzięki szerokiemu otworowi przysłony f/1.4, można uzyskać efektowne rozmycie tła, co nadaje zdjęciom profesjonalny charakter. Dodatkowo, dzięki zaawansowanej konstrukcji, obiektyw ten radzi sobie doskonale nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. Ostrość oraz kontrast są zachowane na wysokim poziomie, co sprawia, że nawet przy słabym świetle można uzyskać wyraźne i klarowne zdjęcia.
Najlepszy szeroki obiektyw zoom APS-C - Sony E 10-18mm F4 OSS
Sony E 10-18mm f4 OSS był pierwszym ultraszerokokątnym zoomem dla bezlusterkowych aparatów Sony z matrycą APSC. Kilka lat po premierze pozostaje on jedyną ultraszerokokątną opcją dla tych aparatów Sony, więc na szczęście jest przyzwoity, zapewniając pokrycie odpowiadające 15-27 mm, stały współczynnik ogniskowej f4 i stabilizację optyczną. Podobnie jak inne ultraszerokokątne zoomy, idealnie nadaje się do fotografowania rozległych krajobrazów, dramatycznej architektury, dużych wnętrz, a nawet dużych zdjęć grupowych, gdy nie można cofnąć się dalej, a obecność gwintu filtra oznacza, że można zamontować filtry do fotografowania z długim czasem naświetlania, ale należy sprawdzić potencjalne winietowanie, jeśli używasz dużego systemu mocowania filtra.

Warto również wspomnieć o stabilizacji optycznej (OSS - Optical SteadyShot), przy fotografowaniu z ręki w warunkach niskiego oświetlenia lub podczas pracy z długimi czasami naświetlania. Dzięki temu użytkownik może uzyskać ostre i klarowne zdjęcia nawet przy dłuższych ogniskowych czy niekorzystnych warunkach pogodowych. Pomimo swoich zalet, warto mieć na uwadze, że obiektyw ten, podobnie jak wiele innych szerokokątnych soczewek, może wykazywać pewne zjawiska takie jak winietowanie czy zniekształcenia perspektywy. Jednakże, w większości przypadków są to aspekty, które można łatwo skorygować podczas postprodukcji, a korzyści płynące z używania tego obiektywu zdecydowanie przeważają nad ewentualnymi niedogodnościami.

Najlepszy teleobiektyw zmiennoogniskowy APS-C - Sony E 70-350mm F4.5-6.3 G OSS
Sony E 70-350mm F4.5-6.3 G OSS to rzadkość - pierwszy obiektyw APS-C, który jest na równi z obiektywani pełnoklatkowymi Sony. W rzeczywistości możnaby uznać ten obiektyw jako bardzo kuszący dla tych, którzy posiadają zarówno korpusy pełnoklatkowe, jak i APS-C lub jako lekki teleobiektyw dla tych, którzy mają jeden z pełnoklatkowych korpusów Sony o wyższej rozdzielczości, takich jak Alpha 1 lub a7RIV. Rozdzielczość w trybie APS-C na tych korpusach nadal jest wysoka, a teleobiektyw ten jest bardzo wygodną opcją, która będzie znacznie mniejsza i lżejsza do spakowania niż coś takiego jak 100-400 mm G Master.

Sony E 70-350 mm to atrakcyjny obiektyw dla każdego posiadacza bezlusterkowca Sony APSC, który chce rozsądnego zasięgu dla sportu i dzikiej przyrody bez kosztów i wagi naprawdę dużych dział w systemie. Być może nie osiąga on ostatecznego zasięgu, ostrości lub jasności 200-600 lub 100-400, ale jest mniej niż połowę tańszy, nie wspominając o tym, że jest znacznie łatwiejszy w zarządzaniu, a jednocześnie zapewnia przyzwoitą jakość i szybkość ustawiania ostrości.
Henio
Świetny wpis. Zgadzam się z nim. Chociaż więcej można by znaleźć z zamienników typu Sigma czy Tamron, ale rozumiem że tutaj jest wziety temat Sony