Test obiektywu Fujifilm XF 18-120 mm f/4 LM PZ WR - uniwersalny obiektyw dla filmowców
Firma Fujifilm, wypuszczając na rynek w 2022 roku aparaty Fujifilm X-H2 i X-H2s, a w 2023 roku model X-S20, rozpoczęła próbę podboju serc osób wykorzystujących aparat cyfrowy do filmowania. Nic zatem dziwnego, że przy okazji pojawiła się potrzeba skonstruowania uniwersalnego obiektywu przeznaczonego dla filmowców. Jak się to udało i czy Fujifilm Fujinon XF 18-120 mm f/4 LM PZ WR jest tym na co czekali? Sprawdźmy!

Test Fujifilm Fujinon XF 18-120 mm f/4 LM PZ WR - budowa i jakość wykonania
Na początek zajmijmy się rozszyfrowaniem długiej nazwy omawianego obiektywu. Fujifilm Fujinon XF 18-120 mm f/4 LM PZ WR - co oznaczają kolejne symbole? Między innymi zakres ogniskowych z jakimi pracuje obiektyw i stałą jasność względną, to oczywiste, dalej jednak sprawa jest nieco bardziej skomplikowana.
Literami XF japoński producent oznacza wysokie serie jasnych obiektywów, w których konstrukcji wykorzystano wysokiej jakości szkło optyczne. W obiektywach z oznaczeniem XF znaleźć można też soczewki asferyczne i elementy ze szkła o niskiej dyspersji. Również metalowe mocowania bagnetowe są charakterystycznym elementem optyki z tej linii.

Litery LM są skrótem od angielskich słów „linear motor”. To oznaczenie silnika liniowego, który sterują pracą układu automatycznego ustawiania ostrości. Jego głównymi zaletami są szybkość działania i bardzo cicha praca.
Symbol PZ to z kolei skrót od „power zoom”. Oznaczone w ten sposób obiektywy wykorzystują silnik nie tylko do ustawiania ostrości, ale również do sterowania zmianą ogniskowej. W konstrukcjach typu power zoom pierścień kontrolujący ogniskową nie ma mechanicznego połączenia z elementami optyki, a spełnia rolę potencjometru, który steruje pracą silnika odpowiedzialnego za zmianę ogniskowej. W przypadku Fujinona XF 18-120 mm f/4 LM PZ WR na obudowie obiektywu znajdziemy jeszcze drugi, dodatkowy pierścień który wychyla się w lewo i w prawo pozwalając płynnie sterować transfokacją.
W końcu litery WR, skrót od „weather resistant”, świadczą o zastosowaniu w konstrukcji obiektywu zestawu uszczelnień, które sprawiają, że jest on odporny na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Skoro rozszyfrowaliśmy już wszystkie oznaczenia obiektywu, przyjrzyjmy się jego wymiarom. Fujinon XF 18-120 mm f/4 LM PZ WR mierzy 124 milimetry długości i 77 milimetrów średnicy. Waży 460 gramów, a przed frontową soczewką możemy przykręcić filtr o średnicy 72 milimetrów. Dysponuje ogniskowymi mieszczącymi się w przedziale od 18 do 120 milimetrów, co daje zbliżone pole widzenia, jak ogniskowe od 27 do 180 milimetrów na czujnikach pełnoklatkowych, czyli od 76 stopni na szerokim końcu do 13 stopni na wąskim.

Ciekawostką w konstrukcji tego obiektywu jest wspomniany wyżej wychyłowy pierścień, który pozwala płynnie kontrolować zmianę ogniskowej i dwa przyciski umieszczone z boku obudowy. Jeden z nich pozwala przełączyć funkcję pierścienia odpowiedzialnego za zmianę ogniskowej na ustawianie ostrości. Drugi z kolei przywodzi nieco na myśl stosowane w ręcznych kamerach typu „handycam” przyciski służące do obsługi zoomu - jest podwójny i pozwala właśnie na bardzo precyzyjną i powolną zmianę ogniskowej.

Jak Fujifilm Fujinon XF 18-120 mm f/4 LM PZ WR sprawdza się w praktyce?
Omawiany obiektyw skonstruowano zdecydowanie z myślą o osobach filmujących i myślę, że jest to fakt, który nie podlega większej dyskusji. Przemawia za tym choćby to, że zaimplementowano w nim aż trzy sposoby na zmianę ogniskowej, w tym dwa działające w płynny sposób. Drugim czynnikiem, który bez wątpienia przemówi do filmowców jest fakt, że Fujinon XF 18-120 mm f/4 LM PZ WR nie zmienia swojej długości podczas zmiany ogniskowej - ruchome elementy znajdują się wewnątrz tubusa obiektywu, który zachowuję tę samą długość na wszystkich dostępnych ogniskowych.

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie by potraktować go jako uniwersalny „spacerzoom” wykorzystywany do fotografowania. Dla fotografa Fujinon XF 18-120 f/4 LM PZ WR może stać się świetnym towarzyszem wypraw, na które będzie on chciał zabrać jak najbardziej ograniczoną ilość sprzętu. Biorąc pod uwagę, że w jednym obiektywem mieści się zarówno szeroki kąt jak i dłuższy teleobiektyw, to dysponujemy tu przeszło 6,5x zoomem. Obiektyw jest też naprawdę ostry już od w pełni otwartej przysłony, a zabudowany w nim silnik świetnie współpracuje z układem autofocusa. Osobiście akurat używałem go z korpusem Fujifilm X-T5 i w tym zestawie ostrość ustawiana była naprawdę szybko, celnie i na dodatek bezszelestnie.

Z drugiej strony wielu fotografom mogą nie podobać się gabaryty tego obiektywu. Gdyby nie konstrukcyjnie nie przewidywał zachowania na wszystkich ogniskowych tej samej długości, co jest świetnym rozwiązaniem dla filmowców, ale niekoniecznie przydatnym dla fotografów, na pewno udałoby się go nieco skrócić. Nie każdemu też przypadnie do gustu power zoom - zwłaszcza fotografowie, którzy system Fujifilm wybierają ze względu na uwielbienie dla klasycznej ergonomii korpusów z serii X-T mogą szukać w konstrukcji obiektywu więcej mechaniki, a mniej elektroniki. Myślę też, że wielu fotografujących mogłoby być skłonnych poświęcić część zakresu ogniskowych w zamian za przesłonę f/2.8, chociaż takie obiektywy są już na rynku.

Wracają do miłośników filmowania - oni powinni się poczuć naprawdę dobrze dopieszczeni tym obiektywem. Wszystko tu wydaje się wręcz zaprojektowane pod kątem zastosowania przy rejestracji materiału wideo. W tym zastosowaniu dostajemy bardzo uniwersalny obiektyw, który pozwala bez zmiany optyki nagrać zarówno szeroką panoramę, jak i pokazać nieco bardziej oddalony detal, a wszystko w jednym ujęciu z płynną zmianą kąta widzenia. Ciekawym pomysłem, może być też zastosowanie tego obiektywu wraz z aparatem połączonym przewodem HDMI z mikserem wizyjnym, do wielokamerowej rejestracji wydarzeń - jego konstrukcja pozwoli pracować bardzo podobnie jak ma to miejsce przy wykorzystaniu kamer broadcastowych, ale zachowując o wiele mniejsze gabaryty urządzenia.
[product id="12488, 12230, 12702, "]

Kto powinien sięgnąć po Fujinona XF 18-120 mm f/4 LM PZ WR?
Podsumowując powyższy tekst zdecydowanie przychyliłbym się do stwierdzenia, że Fujifilm Fujinon XF 18-120 mm f/4 LM PZ WR to obiektyw, który najbardziej zadowoli pracujących z materiałem wideo i to nawet tych bardziej wymagających. Został zaprojektowany po to, by jak najlepiej spełnić ich potrzeby. Mogę go jednak również śmiało polecić fotografom, którzy na pewno docenią jego uniwersalność, jakość obrazu i szybkość działania.